mandag 24. september 2012

Gruffalo, hva er det for et dyr? Vet du ikke det, han er litt av en fyr!!,

På fredager har vi valgt å ha planlagte språkstimulerende aktiviteter, det er ikke sånn at det er bare på fredager språket blir stimulert, dette skjer hele tiden. Språket blir stimulert absoultt hele tiden ved å gå i samtale med både barn og voksne. Språkstimuleringaktivitetene vi gjennomfører i barnehagen er ment å utfordre barna litt for å tilrettelegge for en god utvikling.Ettersom været var så fint, valgte vi å ta det ute oppe på fjellet vårt.




Eventyret om Gruffalo har vært en gjenganger den siste uken, Petter konkretiserte dette eventyret ved hjelp av figurene i eventyret. Nå tok vi med 2 bokser ut, innholdet i disse boksene var selvsagt hemmelig. Barna valgte den ene boksen først, som inneholdt eventyret om Gruffalo. Barna fulgte godt med under hele eventyret, og barna husket godt hvordan Gruffalo så ut med sine knoklete knær, og klørne ut og en giftiggrønn vorte på sin snute. Dette eventyret har vi også konkretisert i samlingene med de yngste barna. Vi har lagt litt vekt på størrelser og farger, hvem er størst av Gruffalo og musa, hvem er minst, hvilken farge har de ulike dyrene osv.
^
 
 
Deretter i boks to hadde vi ulike dyr og gjenstader av ulik størrelse, som barna reflekterte over hvilken gjenstand eller dyr som var størst eller minst. På det øverste bildet holder Petter en hest som vi sammenlignet med en katt, hvem hadde lengst hale? Jo det var hesten.
 
Etter det hadde vi klypeleken, som gikk ut på at Petter satt 4 klyper av forskjellige farger på en heldig gutt eller jente, så måtte de andre barna fortelle meg konkret hvor klypene befant seg. feks den sitter på glidelåsen, eller den sitter på hånda til, eller den er over skuldra. Denne leken må jeg si var en suksess med tanke på at jeg fant på den akkurat der og da:-) Ved at vi konkretiserer ved av hjelp av gjenstander gjør at barna får opplevelser og erfaringer innenfor fagområdet antall, rom og form. Vi sammenligner høyder, bredde, lengder og størrelser. Hvem er størst, minst, lengst osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar