tirsdag 18. september 2012

Den som går i fella....

Den siste tiden har det pågått, ikke nye, men kanskje mer utradisjonell bruk av sandkassa. Ja det graves riktignok hull til stadighet, men ikke alltid med dette formålet. Stort sett blir jo hullene til for at en større mengde sand skapes i høyden ved siden av.

Forrige uke ble hullene laget til å fange tyver. Det siste vi ønsker er tyver som lusker rundt barnehagen vår. De fire femåringene undret seg hvordan de skulle dekke til hullet slik at ikke tyvene fant det.

Jente 5: Vi kan legge spader over.

Gutt 5: Jaa, og så dekker vi til med blader. Løv. Bladene detter jo bare nedi hullet.

Hvordan skal dere klare å få dem til å ligge over hullet da?

Diskusjonen går.

Jente 5.1: Hva med flere spader?


Vi undrer oss litt sammen og vi finner ut at vi kan bruke pinner. Jeg tar ansvaret for å hente pinner og barna henter løv.(Desverre ikke dokumentert)
Spadene er fortsatt med og fella viser seg brukbar da den etter en stund fanger to treåringer.
Vi har foreløpig ikke fanget noen tyver.

Det er mandag og igjen graves det felle på nøyaktig samme sted. Jeg spør hva slags felle de lager.



Gutt 3: Det er kattefeller.

Jente 5: Ja, det er for løskatter, løshunder og... løskaniner. Hunder som har rømt.

Jente 5.1: Ja og når vi fanger dem kan vi gå rundt og spørre hvem som eier dem.

Jente 5: Vi kan spørre alle i hele verden til vi finner det ut.

Jente 5.1: Ja. Og da svarer de ja eller nei. 

Hva skjer hvis det kommer mennesker oppi fella da?

Jente 5.1: Da sier vi: Gå ut! Det er dyrefelle.

Jente 5: Se vi har gravd helt ned til røttene. Det her er en røtt.



Gutt 5: Nå kom jeg på noe. Kanskje katten som bor her i barnehagen går oppi?

Hvordan skal dere få dyra til å komme hit til fella da, eller gå oppi?

Jente 5: Vi kan legge katte eller hundemat oppi.

Jente 5.1: Ja, det er sånne kjempestore poser med mat.

De har satt en blikkboks på en pinne og jeg lurer på hva det er. Er det en slags alarm eller noe spør jeg?

Det var visst ikke det, men nå fikk de nye ideer.

Jente 5: Kanskje hvis vi knyter en tråd fra fella og opp til blikkboksen, så hører vi når vi har fanga noe.

De graver videre og jeg sier jeg snart kommer tilbake for å se hvor mye de har gravd.

Jeg kommer tilbake og det viser seg at det faktisk er plass til to jenter oppi fella. Da er det i hvertfall plass til dyrene sier jeg.


En ny ide har kommet opp mens jeg var borte. 

Jente 5.1: Vi kan lage mus som vi legger oppi fella, så kommer kattene.

To av jentene springer bort til tegnesakene, som for øyeblikket står ute og tegner to mus som de klipper ut. 

Jente 5: Vi må ha tråd, lang tråd som sitter fast i musa.



De springer avgårde mot fella og når jeg kommer ut igjen forsøker de å lokke til seg katter over gjerdet.

Jente 5: Se nå. Hvis jeg gjør sånn så flyr musa opp i vinden. Da må katta hoppe høyt.

Jeg sier jeg syns det nesten ser ut som en sommerfugl når den virvler rundt i vinden.

Jente 5: Ja, en musesommerfugl.

Det ble ikke noen kattefangst denne dagen, men jeg er sikker på at mange katter i nabolaget følte seg fristet til å gå på musejakt!



larva









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar