onsdag 14. mars 2012

Årets første insektsjakt..

Det nærmer seg midten av mars og jaktsesongen på insekter, kryp og virveldyr er offisielt i gang. Byttene er godt gjemt for øyeblikket, men vil nok vise seg oftere og i større omfang i nær framtid. Jeg ble med tre jenter på en intens jakttur i Fagenmarka. Her råder ingen tilfeldigheter og alle var utstyrt med de nødvendige jaktredskapene!



"En god leikeplass kan godt være et villnis med et klatretre eller en gjemmeplass. Barna kan få utfordringer på mange måter og det å få gjemme seg vekk 
kan være en fin følelse. Når barna ligger stille og gjemmer seg kan det hende 
at de oppdager at det er noe som kiler dem i nakken. En kvist eller et blad, 
eller kanskje er det en liten maur som har sneket seg inn under kragen. Denne 
nærkontakten med natur gir mening og bidrar til livskvalitet for barna. Naturen 
er konkret og barna kan ta og føle på det meste." Temahefte om Natur og Miljø



Vi gikk i våre faste jaktterreng og snudde og vendte på steinene vi fant(vi har mange steiner på Fagen!!), men det så ut til at de fleste insektene fortsatt var i hi. Vi gravde i jorda også og hadde hell med noen marker.... Jente 5.1: Er den giftig? Svarte marker er giftige! Jeg håper ikke vi finner noen biller, de er så slimete. Vi løfter bort en stort stein og der framfor oss, et vakkert eksemplar av en bille. Det skrikes av glede eller/og redsel?! Jente 5.1: Kan jeg ta den? Kan den bite? Hun tar den forsiktig opp og holder den på sidene av kroppen. Jente 5.1: Jeg trenger bøtta. 
Jente 5.2: Jeg kommer. Jeg må bare ha gress i først. Jente 5.1: Skynd deg litt, hvis ikke må jeg slippe den i gresset.

Den røda bøtte blir kjapt billas nye hjem for øyeblikket. Men jakten er langt fra over.


Jentene finner noen små hvite snegler under noen av steinene og fordeler de slik at alle får like mange. Jente 5.2: Se der er den. Den har gjemt seg litt i gresset. Det er masse æsjedyr under steinene!


 Jente 5.1: Åh. Hvor har det blitt av deg nå da. Jeg har også en snegle. Billa heter Sara. 
Jente 5.2: Snegla mi heter Emilie.


 Se her under denne steinen sier jeg. Her er det små egg. Jente 5.2: Kanskje det blir til en fugl? 
Jente 5.1: Eller kanskje det blir til edderkopper? Undringen får henge litt i lufta, men skal tas opp igjen i nær framtid. For vi husker hvor de ligger. Kanskje vi kan se på de med et mikroskop og se hva det er eller blir?

 Vi beveger oss opp på Fagenfjellene. Jente 5.3: Se inni hagen der. Det er en svær bille som ligger der. Jente 5.1: En svær edderkopp som er død.




Jentene fortsetter vandringen og jakten. Jente 5.3: Skal vi se på fjellet om det er edderkopper der? Det pleier å være der. Jente 5.1: Jeg tror ikke vi kan ha edderkopper sammen med markene. Edderkoppene spiser lett marker altså...

Her forlater jeg jegerne da de er på vei mot fjellet. De prater videre om edderkopper og hva de spiser. Kanskje det blir en ny jakt i morgen?

Til informasjon. Jaktsesongen på insekter starter 10.mars og varer til 30.oktober. 


larva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar