søndag 26. februar 2012

Utforskning av Toppen....

Atter en gang tok en gjeng modige barn og voksne bena fatt og trasket av gårde mot Toppen.
Hva kom til å skje i dag? Hva ville vi se? Hva ville vi oppdage? Med disse ubesvarte spørsmålene i sekken beveget vi oss på undringens vei.

This is the raw uncut footage found after this weeks trip. And there were much this time....

Se under for både bilder, tekst og en liten filmsnutt.



 Jente 5: Vi er på stranda! Jente 4: Ja og nå skal vi gå å bade. Det var en varm dag og isen hadde smeltet til vann. Jente 5.1: Se der er det et fengsel. Hjelp, hvem kan hjelpe meg ut?

 Det meste av snø og is hadde forsvunnet de siste dagene, men det lille gjenværende innbød til aking§

 Ute på jordet fant vi atter en gang gigantiske fotspor. Jente 5: Det er trollspor, med bæsj oppi. Først så lagde han sporet så bæsja han oppi det. Vi følger spora.

Barna følger sporene og oppdager at de leder mot skogen og Toppen.  Jente 4: Pass opp, trollet har gått til Toppen. Men de hører ikke og de roper i kor denne gangen det høyeste de kan. 

 Når vi nærmer oss enden på jorden oppdager vi et gigantisk fotspor. Jente 5: Her er et stort fotspor, sikkert et gammelt? Hvorfor tror du det er gammelt? Jente 5: Fotsporene blir større når trolla blir gamle, jeg tror det er sånn med troll.
 Endelig fikk vi prøvd de sylskarpe nye speiderknivene våre og med bittelitt veiledning underveis i spikkinga gikk det som en drøm for alle barna, men desto verre for veileder som klarte å skjære seg selv i fingeren....
Vi har helt siden oppstart i fjor laget bål på tur og stort sett alltid tent opp med tennstål, noe som virkelig er en utfordring for barna og noe de alltid stiller seg i kø for å prøve. Det har vist seg vanskelig å tenne opp og derfor har vi i det siste hatt med litt bomull som er svært lett antennelig med en gnist eller to. Dette har helt klart skapt mestringsfølelse hos påtennerne hittil.
Rundt vår nylagde bålplass midt i Toppen, ligger det mye pinner og større stokker. Gutt 4: Se her, jeg har en motorsag!

 Hva er det for noe sier jente 5.2 og peker blant løvet. Jente 4: Det er et insekt! Jente 5.2: Er det giftig? Jente 4: Nei jeg tror ikke det. De to jentene går videre inn bak noen busker, steiner og kratt. Jente 5.2: Nå gikk du bak der, du så meg ikke, men du hørte min vakre steme. Jente 4 går bak et tre. Jente 5.2: (Synger litt) Jeg er snøhvit som synger litt. Jente 4: Jeg kommer, jeg hører din vakre stemme. Jente 5.2: Nå er jeg Rapunsel. Jente 4: Ja og jeg er prinsen. Rolleleken fortsetter med ukjent utfall.....
 På den ene stokken vi bruker som sittebenk var det noen merkelige og stilige mønstre. Vi undrer litt over hva det kan være. Jente 5.2: Det er sånne som er på fjellet vettu, bare at de har farge da.
 Rett ved bålplassen er det et lite vann, som denne dagen var is, og en stokk lå over. Var det en stige eller en bro?

 Plutselig ut av intet dukket et reinsdyr opp, med stort gevir. I skrekkblandet fryd løp turbarna skrikende i alle retninger med reinsdyret jagende etter. Reinsdyret kommer!

 Vi valgte å bevege oss litt lenger inn i skogen og lot barna velge vei. Vi hadde bare utforsket et lite område tidligere og det var på tide å finne ut hva som egentlig finnes i skogen vår.
 Jente 5.3: Kom vi har funnet et trollhus og en trollstein. En annen jente finner enda en trollstein og de står på hver sin. Jente 5.3: Jeg er dronninga av Norge, Martha Louise! Jente 5.2: Og jeg er dronning av Alta!
 Jente 5: Se jeg fant en pinne, den ser ut som en boomerang!

 Se her sier Christine, hva er dette? Jente 5.1: Det er en giftig sopp! Vi kjenner på den og den er hard, hardere enn andre sopper, og den sitter fast i treet.


 Her er trollhuset. Jente 4: Kanskje det er babytrollet sitt hus? Gutt 4 klatrer oppå huset og tråkker gjennom. Christine syns det ligner på huset til de små trolla i Ronja Røverdatter og sier voffår dådå! Jente 4: Den har jeg sett på film hjemme!
 Vi finner en litt rar rot. Jente 5: Det ser ut som en løve, jeg ser det på ansiktet. Jente 5.1: Jeg tror det er en skorpion. Gutt 4: Nei, et blåbær.
 På vei tilbake børster vi vekk litt bårnåler og jord og brått så hadde vi en minigolf bane. Det starter med en og brått har vi 3 baner med forskjellig vanskelighetsgrad. Jente 5: 1,2,3,4,5. Fem slag brukte jeg.


 Men det som er så fint er at noe kan bli noe helt annet og det gjorde nettopp denne minigolfbanen. Det ble til en løpebane. Se film under.


På veien tilbake fant vi noen veltede trær som lå over et lite vann og dermed kunne rollespill og rollelek utfolde seg. En salig blanding av bukkene bruse, løver som hang fast og redningsaksjoner utspilte seg i det grønne, med moder jord som tilskuer.

 Selv om vi reddet løvene fra faren jaget de Anders opp i et av de mange klatretrærne, og det tok lang tid før han turte å komme ned. Han prøvde å få dem vekk ved å slippe kongler på dem. Like bortenfor var Christine med en gruppe barn og tittet på noe som lå på bakken. Hun undret over hva det kunne være? Gutt 4: Nøtter kanskje? Jente 5: Kanskje trollet har vært her og spist og søla mye? Gutt 4: Jeg tror det er mormora mi som har vært her, for ho er så glad i sånne nøtter. Mamma har kjøpt sånne før. Hva tror dere om at det er kongler da? Gutt 4: Nei, det er nøtter. Jente 4: Kanskje det både er kongler og nøtter?
Oppi treet, med fortsatt løver under seg oppdaget Anders noe spennende i treet. Han syns det lignet på en slange. Hva tror dere?

Takk for denne gang Toppen, ses snart igjen!


larva



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar