fredag 25. november 2011

Filosofiundringsmoralskedilemmaersamlinger!

Nå har vi kommet i gang med en form for filosofi samlinger, i første omgang for fire og femåringene. Vi har som dere vet et fokus på fellesskap, mangfold og demokrati i barnegruppen og introduserer barna for ulike dilemmaer/moralske spørsmål som ebber ut av praksisfortellinger vi skriver i hverdagen. Til nå har dette blitt formidlet og tydeliggjort gjennom refleksjon rundt bilder samt bruk av IKT, nærmere bestemt animasjoner/bildefortellinger som er skapt i Powerpoint.

Vi har snakket om å hjelpe hverandre i hverdagen, ulike følelser vi knytter til forskjellige hendelser, og i dag empati og forståelse for andres følelser/opplevelser. Vi starter med å lytte til Griegs Morgenstemning, deretter prater vi om hva vi snakket om sist.

Demokrati står i fokus her, da alle skal få utrykke seg og si hva de mener, de andre må lytte og bli lyttet til og møte anerkjennende voksne og barn. En fargerik ball sendes rundt fra barnet som prater til den neste som ønsker å si noe.

Animasjon Jentene på benken


Animasjon Sykkel



Her har ballen havnet hos en av jentene. Hun forteller at hvis vi er venner så kan vi for eksempel låne bort ting til hverandre.

Her er en animasjon om to jenter som har med seg kosedyr i barnehagen og en jente som ikke har. Jenta som ikke har får ikke leke med dem, og blir dyttet bort og faller.

"Hva tror dere ho tenker nå/hvordan tror dere jenta har det nå?"
Jente 5: Ho ble lei seg og gråt.
Jente 4: Det var dårlig gjort av jentene fordi de dytta henne.
Jente 5: Jeg syns ho skal få være med å leke.
Jente 5(2): Ja, jeg syns de kan leke sammen, kanskje ho kan sitte i midten. Hvis vi er venner kan vi låne bort ting til hverandre.
Hva kan de andre jentene gjøre?
Jente 4: De kan hjelpe ho opp? Og få sitte sammen.
Gutt 5: Jenta kan fortelle voksne hva som har skjedd. Vi kan bruke stemmen vår.

Noen av barna syns at jenta kunne gå å ta de to andre jentene, men fant ut at det var lurest å snakke med voksen eller bruke vår egen stemme og sette grenser for seg selv.

Vi avslutter med Odd Norstoga - Bestevenn

Vi føler at arbeidet med å dyrke og styrke fellesskap og demokrati i barnehagen, kan gjøre det enklere å tilrettelegge for prosjektarbeid med større eller mindre grupper av barn.



larva


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar