onsdag 25. april 2012

Hvor er gulerøttene?

I går onsdag, fikk vi endelig fylt opp den enorme plantekassa vår etter en liten feilberegning av jordmassen på ca 12 sekker(!) Dermed var det duket for årets første planting av frø, og som vanlig fikk vi hjelp av våre medarbeidere, barna.
 "Det er i førskolealder barn er aller mest nysgjerrige og åpne for både faglig 
kunnskap og refleksjon over store og vanskelige spørsmål. Naturen er en uendelig
kilde til nye spørsmål og muligheter for å se nye svar og nye sammenhenger" (Temahefte om Natur og Miljø i barnehagen)


 Hullene ble laget med fingern og tuppen på riveskaftet og barna undret litt over forskjellen på hullene som ble skapt. Vi fortalte og viste at vi skulle plante gulrøtter først. Jente 5: Hvor er gulrøttene da? Det var nok litt merkelig at det var gulrøtter i en så liten pose. Barna fikk se på frøene og la etter tur frø i hullene og tettet igjen med jord. Gutt 6: Er gulrøttene ferdige snart? Voksen: Har det begynt å gro alt? Jente 5: Ja jeg ser det har begynt å vokse litt nå.
"Naturopplevelse innebærer noe mer enn å gå en tur i skog og mark eller besøke en park. Hvis man skal ha en opplevelse av natur må man lære seg å observere og legge merke til det som finnes, og å stille spørsmål ved hvorfor ting er som de er. 
Å oppleve innebærer å ta aktivt del i og prøve å skjønne prosesser i naturen." (Temahefte om Natur og Miljø i barnehagen)

 Vi undret litt over hvordan så små frø kunne bli til store gulrøtter. Jente 5: De må i hvertfall få vann. Voksen: Ja frø og planter er nesten litt som oss mennesker. Vi må også ha vann for å leve. Jente 5: Ja nesten som ugress. Uten å gå i detalj fortsatte denne samtalen med sammenligninger mellom mennesker og planter, noen er ugress og noen er flotte blomster og endte opp med død og litt undring rundt den. "Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna erfarer at grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og fortellinger." (Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, 3.5 Etikk, Religion og filosofi.)
 Det neste vi hadde tenkt til å plante var sukkererter. Gutt 4: Nam, det er skikkelig godt! Vi leste litt på baksiden og fant ut at det kanskje var litt tidlig å plante ut enda. Så vi hentet yoghurtbeger fra ReMida lageret og alle fikk plante en ert hver som nå står og godgjør seg i kjøkkenvinduet.

Vi gleder oss til å følge hele prosessen fra start til mål på midtsommer og sensommer! Mye godt i vente altså.


larva


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar