fredag 8. februar 2013

Vannet stenges kl 9!

Bloggen er herved atter en gang i gang igjen, i ny vinterlig drakt for anledningen. Vi håper du/dere vil fortsette å komme på besøk i framtiden.


"Naturopplevelse innebærer noe mer enn å gå en tur i skog og mark eller besøke 
en park. Hvis man skal ha en opplevelse av natur må man lære seg å observere og
 legge merke til det som finnes, og å stille spørsmål ved hvorfor ting er som de er. 
Å oppleve innebærer å ta aktivt del i og prøve å skjønne prosesser i naturen. 
Å ta på is og snø gir en annen opplevelse enn bare å se på det. Å lære seg å legge 
merke til at snø kan ha forskjellig konsistens og at den blir til vann om man tar 
den inn i varmen eller når det er varmt ute gir grunnlag for spørsmål. Hvorfor 
er det slik? Når er vannet vann, og når er det is? Hvorfor blir det borte når 
det kokes?" Temahefte om Natur og miljø i barnehagen


Slik begynte nå dagen vår.

Jente 4: Kom, vi er på do og det går ikke å dra ned. Og det kommer ikke vann. Vi må vaske henda.
Hva har skjedd nå tenkte vi? Stian ante ugler i mosen og ga postkassen et besøk og fant denne lappen. Da var det jo ikke lenger så merkelig at det ikke kom noe vann.


At vannet var borte ble kjapt videreformidlet av barn til barn og plutselig ble veldig mange tørste. Stian ble sendt i nødens navn for å kjøpe vannbeholdere og hente vann i brønnen.(Gråtass Torp). "Vi er tørste" Jeg skjønner det men vi har ikke noe vann, ikke bittelitt en gang.
Jente 4: Men vi kan jo hente snø?
At ikke vi hadde tenkt på det tidligere! Vi har jo masse snø ute!
Jente 4 tok på seg støvler og jakke og vi gikk ut og fylte en diger kjele helt full.

 Hva skal vi gjøre med snøen da spurte jeg. Jente 4: "Vi må gjøre så den blir vann. Vi må smelte den.
Flere barn kom til kjøkkenet og lurte på hva i all verden vi drev med. Vi fant ut at det var lettest å smelte den på komfyren.

 Etterhvert som vi rørte ble det mindre og mindre snø. Jente 5: Den smelter, nå er det snart masse vann.
Hvorfor det? Jente 5: Fordi det er varmt på plata og vi rører.
Jente 4: Å, se. Det har jo nesten blitt is. Det ser nesten ut som diamanter.
De måtte kjenne på snøen som hadde blitt til vann. Jente 4: Det er iiiskaldt.


 De fortsatte å røre en stund og plutselig var all snøen borte. Den var blitt til vann.
Jente 4: Ja, nå kan vi drikke den. Ser dere det svarte som er oppi der, vi må prøve å få bort det først og så må vi koke vannet og så kan vi drikke det. Jente 4: Hva er det? Hva tror dere? Jente 4: Jeg tror det er bæsj. Jente 5: Jeg tror det er små svarte fluer. Jente 5.1: Ja eller små steiner. Gutt 5: Kanskje det er marker? Jente 5: Ja, døm er bittesmå!

For å få bort alle disse markene, fluene, steinene og bæsjen og hvem vet hva, helte vi vannet over i et kaffefilter og en sil og silte vannet over i en bolle for så å ta det i kjelen igjen og koke det.


Tidligere underveis i koking, har vi sett på hva egentlig røyken som kommer opp av kjelen er. Noen visste det fra før. Gutt 5: Det er vann. Det er sånn damp og så blir det til vann inni glasset.(Til slutt så ble det så mye vann i glasset at det dryppet. Jeg spør om noen husker hvor varmt det er når det koker. Gutt 5: Ja, 100 grader varmt.


 Deretter var det vel tid for å drikke det? Jente 4: Nei, det er jo altfor varmt. De foreslo å sette den i kjøleskapet. Etter to timer var den kald og kunne drikkes.(ikke kald nok i følge noen)


Jente 5: Æsj, den var ikke helt kald enda. Den var litt varm.
Jente 5.1: Jeg syns det smakte stein.
Jente 5: Jeg syns det smakte vann!

Etter fem timer fikk vi vannet tilbake og alle tørste ble mindre tørste og doene ble dratt ned og hender vasket!



larva





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar