tirsdag 7. august 2012

Vann og overhead - et spontant vannprosjekt

Vi er som nevnt tidligere nå med i et Science prosjekt som går over grensene i Europa(mer informasjon kommer i nær framtid), og vi skal da gjennom året og framover arbeide med vann/sand i hovedsak og generell vitenskap(fysikk, kjemi, teknikk).

Som overskriften sier så er det rett og slett lek og utforskning med vann og overhead(lys) og de undringer og muligheter for eksperimentering innenfor dette.

"Gjennom arbeid med natur, miljø teknikk skal barnehagen bidra til at barna lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden." - Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

As mentioned earlier we have entered a Science project that goes across the European borders.(More information in the near future), and throughout the year and ahead we will work and experiment with water/sand, maths and general physics (physics, chemistry, tecnique).

As mentioned in the headliner, it´s basically experimenting and exploring through playing with water and overhead(light). 

" Through our work with nature, environement and tecnique, the kindergarden must provide for childrens learning and developement within observing, wondering, experimenting, arranging in system, describe and relate and having dialoges about phenomenoms in the world of physics." (Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.)


Hva skjer når vi setter en bolle med vann på en overhead?

Jente 5: Se det blir en regnbue på veggen og i taket!
Hvorfor blir det det?
Jente 5: Jo fordi det lyser på vannet.
De blåser i sugerør og lysene bølger på vegger og tak. Nesten som discolys.
Vi ville forsøke med ulike ting i vannet for å se hva som skjedde.
Jente 4: Jeg vil ta i rødt!
Hele rommet blir rødt av konditorfargen som helles i. Det blåses bobler igjen.
Vi prøver med rapsolje.
Jente 5: Det ser jo ut som en lavalampe!
Vi finner noen perler vi tar oppi.
Jente 5: Det ligner på et perlespill jeg har.
De blåser flere bobler og det blir masse liv og småbobler på veggen.




What happens when we put a bowl of water on top of an overhead?

Girl 5 y.o: Look, it turned into a rainbow on the wall and in the ceiling!
Why is that?
Girl 5 y.o: Well, it´s because the light hits the water.
They are blowing in straws and the light moves as waves on walls and ceiling. Almost like a disco light. We wanted to see what happened when we put something in the water. We try with confectioners colour.
Girl 4 y.o: I want to try the red one.
The room turns red from the colour that´s poured in. Bubbles are blown again.
Let´s try some canola oil.
Jente 5 y.o: Cool, it looks like a lava lamp!
I ask if it´s anything else they would like to put into the water. We find some beads.
Girl 5 y.o: It looks like a game i have. A game with beads.
More bubbles are blown, and it makes the walls "move" with tiny bubbles appearing.

Skal vi prøve noe annet?
Jente 4: Hva med papir? De henter papir og river det i biter.
Det som var rødt blir plutselig helt mørkt på veggen.
Jente 5: Det er fordi vi hadde i papir.
Vi prøver med melis for å se om det blir seigt, men det skjer ikke noe.
Jente 5: Vi må heller ha mer olje.




Should we try something else?
Girl 4 y.o: What about paper? They pick up some paper and tear it to pieces.
What was once red now suddenly creates a dark wall.
Girl 5 y.o: It´s because we put paper in.
We try again with powdered sugar to see if it gets sticky, but nothing happens.
Girl 5 y.o: We should rather use more oil.


Vi henter nytt vann og grønn konditorfarge denne gangen.
Jente 4: Vi tar rødt i det grønne!
Hva skjer da?
Jente 5: Det ble jo helt brunt.
Vi henter hudkrem for å se hva som skjer.
Jente 4: Det ser ut som marker.
De blåser og det blir masse småmarker på veggen. Vi bytter vann og prøver med bare hudkrem.
Jente 5: Det blir masse store marker!
Vi tar opp i rød konditorfarge og det legger seg bak markene.
Jente 5: Det  ser ut som markene blør.
Vi tar nytt vann med grønn konditorfarge og tilsetter etter hvert grønnmaling. Det blir mørkt på veggen.
Jente 5: Det er fordi du tok i maling!






We empty the canister, and pour some new water in. Let´s try green confectioners colour this time.
Girl 4 y.o: Let´s put red colour into the green.
Girl 5 y.o: It turned all brownish!
Next we get some skin lotion to see what happens.
Girl 4 y.o: It looks like little worms!
They try to blow their straws again, and many tiny bits of lotion appears on the wall. Fresh water again, only skin lotion this time.
Girl 5 y.o: It looks like huge worms!
We decide to pour in some red colour and it floats out, surrounding the worms.
Girl 5 y.o: It looks like the worms are bleeding.
Again we pour in some clean water and after a while some green paint colour. The wall turns dark again.
Girl 5 y.o: It´s because we poured paint into the water.


larva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar