fredag 31. august 2012

Bare rør og vann - Tubes and water

Vi fortsetter vår utforskning av, eksperimentering og lek med vann, denne gangen med rørrester vi har fått. Stian har laget er lite rørsystem på en pall vi hadde stående og barna har dermed fått lede vann på ulike måter. Dette er selvsagt prosesser som er i tråd med Science prosjektet vi deltar i, der hovedfokuset er på vann, form og matematikk i første omgang.

We´re continuing our exploration and experiments through playing. This time we used pieces of tube. Stian made a little tube-system, attaching them to a pallet, which gave the children the opportunity to lead water in different ways and directions. This is obviously a process affiliated to the Science Project we are participating in. We are mainly focusing on water, space and form and maths.

"Å gjøre eksperimenter er en av de viktigste arbeidsmåtene innen naturvitenskapen, men det er ikke bare innen vitenskapen det foregår eksperimenter. Barn eksperimenterer også i stor grad."
Dette ser vi helt tydelig gjennom den leken som foregår i hverdagen og de leker og aktiviteter vi tilrettelegger for sammen.
"Alle eksperiment er spørsmål vi stiller til naturen om hva som skjer hvis vi gjør 
bestemte ting. Om eksperimentet utføres i en partikkelakselerator eller i en bøtte 
på badet er den grunnleggende motivasjonen den samme. Vi vil vite hva som 
skjer og kanskje få kunnskaper vi kan anvende på andre lignende fenomener."

"To do experiments is one of the most important ways of working in terms of the science of nature, but it´s not only through science, experiments occur. Children also experiment to a large extent!
(Topic; Nature and environment in the kindergarden)
We often see this throughout the day, in play, and through activities and play arranged together as a whole.
" All experiments is questioning the nature; what will happen if we do this and that. Even if the experiment is executed in a particle accelerator  or in a bucket in our bathroom, the fundamental motivation will be the same. We want to know what happens, and maybe extend our knowledge, which we could use in other similar phenomenons."


Vårt eneste oppdrag i denne prosessen vil være tilretteleggingen og tilstedeværelsen hos barna i prosessene. Vi skal undre oss sammen over hva som skjer og hva som kan være årsaken.

"Den voksnes oppgave blir i stor grad å tilrettelegge for aktiviteter og å snakke med barna om 
det de opplever. Evne til å stille spørsmål som får barnet til å tenke litt videre er 
uvurderlig i en slik sammenheng. Men det er ikke den voksnes oppgave å komme 
med sine egne løsninger og forklaringer. Løsningene skal barna finne selv"
Temahefte om natur og miljø

Our only mission in these processes will be our abilities and possibilites in organising and preparing, and also in precence! Together we will wonder and ask ourselves; whats happening, and what could be the cause of that happening?

" The main task of the adults will be by far to prepare for different activities and to talk about experiences made with the children. The ability to ask questions that makes the children think a bit further is invaluable in such a coherence. But, it isn´t only the adults task to come up with solutions and explanations. The children should find different solutions themselves." 
(Topic; Nature and environment in the kindergarden)









larva

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar